FRUIT FIRST


Menurut Sumber yang dipetik daripada Dr Abdullah Abd Hamid Diyab dan Dr Ahmad Qurquz, Ma'a ath-Thibb fi Quran al-Karim menyatakan beberapa kelebihan dan khasiat mengapa perlunya diambil buahan terlebih dahulu sebelum memakan sesuatu yang lain.


Memakan buah-buahan sebelum memakan makanan mempunyai manfaat perubatan yang baik kerana buah-buahan mengandungi gula rendah kalori (sakakir Basithah) yang mudah dicerna dan diserap sehingga usus kita mampu menyerap gula ini dalam waktu yang singkat dalam beberapa minit berbanding mereka yang memakan makanan tanpa mengambil buah-buahan terlebih dahulu, usus memerlukan kira-kira 3 jam bagi membolehkan penyerapan gula dapat dilakukan oleh usus.


Selain kemudahan untuk dicerna dan diserap, kandungan rendah kalori menjadikan buah-buahan sebagai sumber utama tenaga bagi sel-sel tubuh antaranya alviolus perut (bulu lambung) dan dinding usus. dengan bekalan gula rendah kalori ini, kedua sel dalam tubuh ini dapat berkerja seoptimum mungkin dalam menyerap kepelbagaian jenis makanan yang dimakan setelah buah-buahan.


inilah antara Kelebihan bagi mereka yang mengamalkan pemakanan buah-buahan sebelum memakan makanan lain.

SUMBER : http://herbalis-jawi.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment