Realiti Kehidupan

Orang Hindu tidak akan memakan daging lembu kerana beranggapan bahawa lembu itu adalah itu sembahan mereka. Tapi pernah tak anda dimarahi oleh orang yang beragama Hindu kerana anda memakan sembahan - sembahan mereka terutama pada Hari Raya Qurban ini ? Yang pasti, mereka sedaya upaya akan memastikan bahawa daging lembu dan anggota lembu yang lainnya tidak akan masuk ke kerongong mereka.

Begitu juga bagi mereka yang beragama Islam. Babi adalah haiwan kotor yang tidak mungkin akan dimakan oleh seorang pun umat Islam walau senipis manapun iman mereka. Walaupun penternakan babi adalah yang terbesar di dunia dengan keistimewaannya yang mampu membiak dengan cepat dan digunakan dalam pelbagai produk makanan dan kegunaan harian, namun kita tidak berhak untuk menghalang mereka. Kenapa ? Kerana babi itu halal bagi mereka tapi haram bagi kita.

Rata - rata makanan segera mengandungi lemak babi walaupun mungkin hanya dilabelkan dengan kod E atau tidak tertulis langsung. Cop halal yang ada terkadang tidak melambangkan status kehalalan sesuatu produk. Namun, ramai di kalangan kita yang bergelar ISLAM sekadar menutup mata dan menelan segala apa yang ada tanpa mempersoalan kesucian makanan yang dimakan atau barangan yang digunakan. Dosa dan pahala terserah kepada Allah. Tapi makanan haram akan tetap memberi impak negatif terhadap kesihatan, keberkatan hidup dan mungkin darah gaging yang berasal daripaanya dibakar di neraka kelak.
Jadi ... apa yang perlu kita lakukan ? Dengan tekad yang membulat, saya menyarankan agar kita semua kembali memastikan bahawa makanan dan barangan yang kita gunakan adalah produk muslim yang halal dan baik. Sokonglah barangan buatan Muslim walaupun mungkin harganya sedikit mahal berbanding yang biasa tapi ia menjamin kesihatan kita di dunia dan keselamatan di akhirat.

Kitalah yang pertanggungjawab untuk memastikan hanya yang HALAL dan TERBAIK sahaja yang manjadi santapan hidup kita kerana apa yang kita lakukan akan dipertanggungjawabkan Allah di akhirat kelak.

0 comments:

Post a Comment